ServiceperiodeNa de opleveringARTIKEL 12Na de opleveringARTIKEL 12 - Serviceperiode
1. Na de oplevering geldt een serviceperiode van 2 maanden. De ondernemer zal tekortkomingen die in de serviceperiode aan de dag treden zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen redelijke termijn herstellen, met uitzondering van die waarvan hij aannemelijk maakt dat de oorzaak daarvan is toe te rekenen aan de consument. 2. Wanneer een consument binnen de serviceperiode aan de ondernemer schriftelijk of elektronisch een afwijking meldt van hetgeen is overeengekomen waardoor de consument schade lijdt, is de ondernemer gehouden om hetgeen is overeengekomen alsnog te leveren, tenzij de afwijking voor de oplevering aan de consument schriftelijk of elektronisch is kenbaar gemaakt en de consument daarmee heeft ingestemd. Indien nakoming in redelijkheid niet meer van de ondernemer verlangd kan worden, heeft de consument recht op schadevergoeding.
COVO2010erkendvakman.nl | ALGEMENE VOORWAARDEN(COVO2010)erkendvakman.nl
snelkeuzen:08 Meer- en minderwerk12 Serviceperiode 01 Definities 19 Klachtenbehandeling 04 Totstandkoming van de overeenkomst 18 Opzegging 03 De offerte 07 Onvoorziene omstandigheden 13 Aansprakelijkheid na afloop van de serviceperiode 23 Wijziging 10 Prijs en betaling 16 Opschorting van de betaling 11 Oplevering 22 Nakomingsgarantie 21 Geschillenregeling 15 In gebreke blijven van de ondernemer: 02 Werkingssfeer 06 Verplichtingen van de consument 17 Stillegging van het werk 09 Stelposten 20 Bemiddelingsregeling 14 In gebreke blijven van de consument: 05 Verplichtingen van de ondernemer
TOELICHTINGServiceperiodeAansprakelijkheid na oplevering (artikelen 12 en 13)
Na de oplevering volgt een serviceperiode van 2 maanden. Dit is in artikel 12 van de COVO 2010 geregeld. In de serviceperiode zal de ondernemer tekortkomingen die zich dan voor het eerst manifesteren (en dus nog niet zichtbaar waren tijdens de oplevering) herstellen. Het gaat hier om gebreken aan het werk, dus bijvoorbeeld een piepende deur of een lekkend dak. Zaken die al wel zichtbaar waren tijdens de oplevering vallen hier niet onder en zijn normaal gesproken voor risico van de consument. Een belangrijke uitzondering hierop is beschreven in lid 2 van artikel 12. Daarbij gaat het om zaken die afwijken van de overeenkomst. Bijvoorbeeld er is afgesproken dat er een driepuntsslot geleverd zou worden en er is een gewoon slot geleverd. Als dit in de serviceperiode wordt geconstateerd, zal de ondernemer alsnog hetgeen is afgesproken moeten leveren, tenzij dit redelijkerwijs niet meer van de ondernemer verlangd kan worden. Na de serviceperiode blijft de ondernemer nog 5 jaar aansprakelijk voor tekortkomingen die niet eerder ontdekt hadden kunnen worden. Gaat het om ernstige constructieve tekortkomingen aan het werk dan is die termijn 20 jaar. De volledige regeling is te vinden in artikel 13 van de COVO 2010.
|